Latest!

Kesihatan: Pectus Excavatum

Assalamualaikum dan Salam sejahtera..

Kali ni kita bebel mengenai penyakit tersebut. Macam biasa Mobile Dictionary dijadikan sebagai sumber rujukan utama dalam entri Kesihatan (tak sangka aku boleh jadi serius macam ni)

Funnel Chest: Depression of the breastbone and inward curving of the costal cartilages articulating with it, resulting in deformity of the chest. It may displace the heart to the left and can cause slight breathlessness.

Medical name:Pectus Excavatum                                                           -Dr. Iha Zaliza
Doktor la sangat kannn.. doktor sakit jiwa lettew..

Pectus Excavatum (PE) juga dijelaskan sepertimana tulang dada sedikit cengkung/tenggelam kedalam badan.
Nisbah kelahiran pada tahun 2010 ialah 1 : 400. Penyakit ini sering dihidapi oleh orang lelaki berbanding perempuan. PE yang kronik akan menyebabkan fungsi hati dan paru-paru terganggu. Mereka yang menghidapi penyakit tersebut kadang-kala akan merasa rendah diri dalam menjaga penampilan.

Antara simptom dan tanda-tanda Pectus Excavatum adalah seperti jantung berdebar, masalah pernafasan, batuk, dan lelah/asma.

Di Malaysia, pesakit PE akan menjalani pembedahan jika berada di tahap yang kritikal sahaja.

Iklan: Kalau korang peminat artis Jepun mesti korang tau sedikit sebanyak tentang penyakit ni.

Oguri Shun dalam cerita Hana Kimi

Dari cerita ni la aku tau yang dia ni pun PE jugak.

Gambar ni je yang aku jumpa.
Err, terima kasih kepada orang yang mencirclekan bahagian itu.

Untuk korang yang terlebih minat nak tau lebih lanjut pasal Pectus Excavatum ni boleh klik SINI.

Nah hadiah untuk korang yang dah penat belajar.


Jangan marah. :P


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
7 Comments

7 comments:

  1. nice blog :) nice info..nice effort :) thumbs up :D

    ReplyDelete
  2. @Pecinta pink^^

    Terima kasih ya, blog sis pun apa kurangnya.. :)

    ReplyDelete
  3. wah tak tau lak oguri shun ada penyakit ni...huhu...

    rasanya kawan sy ada yg camni...tulang dada dia macam termasuk ke dalam...cuma yg termsuk tu bahagian tgh....selama 18 tahun kawan dgn dia baru harini tau ada penyakit camni..haha

    ReplyDelete
  4. @Hatimi Tahirruddin

    uish dah dekat dua dekad kawan takkan baru harini tau kot.. hebattt :D

    ReplyDelete
  5. @Iha Zaliza nampak sgt tak prihatin kan? hehehe

    ReplyDelete
  6. @Hatimi Tahirruddin

    Tak jugak, maybe sebab member tu tak tunjuk tanda2 dia sakit kot..

    ReplyDelete
  7. minat medical rupanya dia nie..takpe teruskan curahkan ilmu..banyak perkongsian yg kita dpt nanti..sebarkan maklumat tentang penyakit yg org ramai tak tau..nanti diaorang lebih peka jaga kesihatan diri...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017