Latest!

Kesihatan: Ventricular Septal Defect

Assalamualaikum dan Salam sejahtera..

Sejak beberapa hari lepas, aku tiba-tiba terfikir untuk buat artikel kesihatan kat sini. Dulu cita-cita memang nak jadi doktor, tapi TERpaksa bakar hidup-hidup cita-cita tersebut dek kerana result tak bagus. Wawawa..

Untuk mengelak aku meratap tak dapat jadi doktor, aku nak buat artikel kesihatan kat sini mulai entri ini. Pada yang takut tengok darah tu tutup mata ketat-ketat.


NamaVentricular Septal Defect
Lebih dikenali sebagaiJantung berlubang
Dikenalpasti semasaSelepas lahir
Simptom/TandaPucat bibir dan lidah
Sesak nafas
Bengkak hati
Kurang selera makan
Urat darah timbul di bahagian tengkuk
Jenis utamaVentricular Septal Defect (VSD)
Atrial Septal Defect (ASD)
Patent Ductus
Fallots Tetralogy
InfoPenyakit VSD adalah yang paling kerap berlaku dimana terdapat lubang diantara lubang dinding jantung kiri dan kanan
Kadangkala lubang akan tertutup dengan sendirinya apabila usia semakin meningkat.
Pesakit perlu merujuk pakar jantung jika menunjukkan masalah kekurangan oksigen.
Jika keadaan jantung berlubang masih kekal selepas berusia 8 tahun, pesakit perlu dirujuk ke IJN untuk menjalani pembedahan.

P/s: Wow rajinnya aku buat table.. kena rasuk ke apa..



Ingat, aku bukan doktor. Jadi aku cuma kongsikan sikit je apa yang aku tau. Kalau berminat nak tau lebih lanjut boleh tanya Pakar Kardiologi. DAN pada yang alegik tengok darah dan komponen dalam tubuh badan kita tu silalah tutup blog ni cepat-cepat. Aku tak bertanggungjawab kalau korang pengsan depan laptop. Kalau yang ada serba sedikit pengetahuan mengenai VSD dan yang sewaktu dengannya boleh kongsikan jugak okeh.


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
3 Comments

3 comments:

  1. byk jugak jenis2 nya jantung berlubang ni ye....sebut pasal jantung terus rasa nak ulang tgk drama medical dragon ni...haha

    ReplyDelete
  2. @Hatimi Tahirruddin

    cite jepun ke tu brader? kalau betul nak tgk la.. heheh

    ReplyDelete
  3. seribupilihan suka tengok gambar cam nie..dah kalis dah..tu belum tempek gambar nanah..hoho..sebab tu la dinasihatan para2 ibu yg mengandung supaya jaga kesihatan dan amalkan pemakanan yg sihat..semoga bayi yg lahir nanti sihat walafiat..jgn lupa berdoa kat allah s.w.t..:-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017