Latest!

200th Entries: Salasilah Keluarga

Assalamualaikum..


Orang lain dah berapa puluh ribu ratus juta sen post entah, aku baru nak masuk entri ke-200? Ish ish ish sadis..

Ok berbalik pada tajuk diatas, aku nak cerita sedikit mengenai salasilah/sejarah keluarga aku. Dulu sekolah tak sempat buat folio, sekarang dah meratap. Sebelum aku gigit dinding tanda meratapi lebih baik aku ceritakan kat blog. :D

Oh sebelum tu meh nak perkenalkan kat korang sedikit latar belakang adik-beradik aku dulu.

Biodata adik-beradik

1. Nurlatifah
a) 1/2/1986

b) Sudah bergelar Puan okeh

c) Jenis darah O

d) Sama macam kak Dayang Deno, kena buat CAPD jugak :)

e) MASTER/MENTOR/SIFU yang ajar aku minat rock :P

f) Otaku (dulu je kot). Akak, sila betulkan kalau orang silap :D


2. Nur Ain
a) 8/1/1987

b) Status? Dah dibooking kot, haha..

c) Jenis darah A

d) Selalu jadi 'lampu suluh' untuk aku pergi ke 'jalan yang betul'.. :)

e) Peneman setia masa aku dok kat wad dulu

f) Aku selalu curi barang beliau xD


3. Mohd Fauzan
a) 31/7/1991

b) Insya Allah bakal berkahwin dengan blogger popular. (konfem aku kena sound nanti) :D

c) Jenis darah O

d) Seorang yang kelakar. Kalau bab-bab parody sila serahkan pada beliau

e) Salah seorang yang beri galakan padu + kaw kaw untuk aku berblog

f) Sifu dalam bidang komputer

4. Unknown People :P

5. Al Firdaus
a) 18/4/1998

b) Nak tau status, kena tanya dia sendiri kat Ask.fm takpun Twitter, heheh..

c) Jenis darah taktau.. kitorang agak A (suka hati je buat ramalan)

d) Walaupun jarak 4 tahun, tapi IQ dia jauh lebih pandai berbanding aku

e) Teman gaduh. Maklumlah tinggal anak yang 'hujung-hujung' je kat rumah sekarang :D

f) Kepada die hard fans Firdaus diluar sana, korang kena tahu bahawasanya beliau peminat tegar ayam

Kitorang lima bersahabat beradik memiliki ibu bapa yang awesome. Ke-awesome-an itu tidak dapat disangkal lagi setelah jiran-jiran, kawan-kawan, sedara-mara dan yang sewaktu dengannya sering kali memuji 'perwatakan' mak abah.

Biodata mak abah

Nama abah Mohammed Fazali Bin Ibrahim. Lahir pada 9 April 1959 di Chikus, Langkap, Perak. Kampung kat Kunci Air 12, Chenderong Balai, Teluk Intan, Perak. Haa hambek gila details aku bagi, haha..

Abah ada 9 orang adik-beradik dan abah anak yang ke-4. Sama dengan aku, anak nombor 4 jugak.
Abah telah berkhidmat dengan PDRM selama 34 tahun. Insya Allah mungkin abah akan terus berkhidmat sebagai anggota polis dalam masa 2 tahun lagi (2015).

Nama penuh mak pulak Haliza Binti Yunos. Tarikh lahir 5 Jun 1964. Minggu depan harijadi mak. Hadiah masih tak beli, haihh.. kalau tak dapat bagi hadiah, aku jadi anak gila taat je time tu. Lebih baik daripada biasa la konon, haha..

Mak berasal dari Segamat, Johor. Anak ke-13 daripada 14 beradik. Sama dengan aku, anak second hand last. Waktu raya adalah waktu yang paling ditunggu-tunggu masa aku kecik dulu. Sebab dapat duit raya berkali-kali ganda. Tu baru adik-beradik mak, belum sepupu yang dah besar dan dah bekerja. Tak termasuk jiran-jiran. Haha mata duitan sangat-sangat masa tu.

Apa yang aku kagum dengan adik-beradik mak ni, jarak tahun depa lahir dekat-dekat je.
Tengok susunan kat bawah ni:

1943, 1946, 1948, 1950, 1951, 1953, 1954, 1957, 1958, 1959, 1960, 1962, 1964, 1967.

Credit

Kami lima beradik berdarah kacukan....

Bugis dan Mandailing. Bugis belah mak dan Mandailing belah abah.

+Nur Irdina , maaf. Sebenarnya nak printscreen yang highlight tu je.
Tapi akak suka baca komen Dina. :D

Bugis aku tak hairan sangat, mesti ramai yang tahu. Pasal Mandailing pulak, aku pernah tulis serba sedikit mengenainya dekat sini. Mandailing tu lebih kurang 'cultural group' yang berasal dari Sumatera, Indonesia. Err nanti aku akan ceritakan lebih terperinci pasal Mandailing ni ok.

5 fakta tentang Fazali kids:

- Nombor 1-3 lahir kat Johor, nombor 4 dengan 5 kat Selangor.
-Anak lelaki lahir kat hospital, anak perempuan lahir kat rumah. (kebetulan je ni)
-Aku dengan Firdaus kidal. Yang balance tu normal :D
-Lukisan kitorang berbeza (pasal ni pun nak bagitau)
-Jarak nombor 2 dengan 3 adalah 4 tahun. Jarak nombor 4 dan 5 pun sama jugak 4 tahun.

Err cukuplah sampai sini je.. ekceli aku betul-betul tak cukup masa nak update panjang lebar ni. Melanggar etika Rabu Tanpa Kata seketika adalah tidak berdosa kan? (ayat skema weh) Lagipun dah malam Khamis pun :P

Al-Fatihah kepada mereka..

1. Ibrahim Bin Paringgonan (Atuk)
-Ayah sebelah abah
#1929 - 2011
(23 Februari 2011)

2. Hendun Binti Md Tahir (Opah)
-Ibu sebelah abah
#1936 - 2008
(6 April 2008)

3. Yunos Bin Isa (Tokbah)
-Ayah sebelah mak
#1922 - 1990
(23 Februari 1990)

4. Halimah Binti Puteh (Tokmak)
-Ibu sebelah mak
#1924 - 2005
(16 Oktober 2005)

5. Ahmad Fauzan Bin Ibrahim (Pak Long Fauzan)
-Abang sulung sebelah abah
#Lahir tahun 1951
Mak kata arwah pak long meninggal sebelum kenal abah lagi tapi tak pasti tahun bila

6. Faizatulliza Binti Ibrahim (Mak Su Liza)
-Adik bongsu sebelah abah
#1975 - 1980

7. Abdul Rashid Bin Yunos (Pak Rashid)
-Abang ke-7 sebelah mak
#1954 - 2013
(27 April 2013)

Credit


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
9 Comments

9 comments:

  1. wahh~~ smga bhgia sllu di smping keluarga tercintaa :))

    ReplyDelete
  2. wahh detail family :) terbaiklah ... anak dan adik yang baik ingat semua tarikh penting

    ReplyDelete
  3. alolo...nie mesti anak manja nie..:)

    ReplyDelete
  4. wah sudah berubah wajah...nice and sweet la iha... occay sekarang dah faham dan tau salasilah keluarga iha... *_^

    ReplyDelete
  5. panjangnya entry . mmg pandai bercerita nih . blh jadi pengacara majlis lah . x bosan n kering gusi nih ...

    ReplyDelete
  6. patut kena buat gambar rajah pokok sekali ni...hehe

    ReplyDelete
  7. Hannafauzann30/5/13 11:20 PM

    Ehem :p

    ReplyDelete
  8. kita...tak tahu sangat..pasal background famili parents..lol..sebab jarang pulak balik kampung..ngeh ngeh..sedih..busy sangat..huhu

    btw kita pun nom4 dalam adik bradik.. ^^

    ReplyDelete
  9. ohmai ohmaiii ! (terserlah ke-gedik-an)

    nampaknye komen dina tu fofular di entri akak ni(perasan) .

    akak , senanye dulu mak dina pernah citer kat dina yang keturunan mak dina tu daripada Bugis . termasuklah dina . adakah kita sama ?? hahaha :p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017