Latest!

Lifes: Bila Luorang Buat Gua Terkilan

Assalamualaikum..

Muka terkilan kononnya
Credit

Ohoo ini bukan entri aku tengah sakit jiwa, aku waras je. Cuma terkilan sikit bila tengok kerja-kerja yang aku pernah buat dulu. Dula kerja tu susah, sekarang dah senang. Kerja yang memerlukan penelitian sebanyak tiga empat lima puluh kali sebelum submit dan hantar kepada bos. Kalau bos ada buat silap pun, aku yang kena edit jugak sampai tak silap. Apa yang lagi best, kerja tersebut tak bergaji.
Memang best, huhu..

Pekerjaan yang dimaksudkan pernah aku cerita sebelum ni kat sini dan sini. Err ye memang aku ada taip yang aku taknak ingat lagi kenangan dulu. Tapi aku cuma nak komplen sikit je. Haha..

Ni semua gara-gara masa melepak kat Twitter petang tadi. Kononnya situ tempat paling santai sebab tak ada gangguan. Lepas tu aku tengok tweets dari radio tu. Okey sekarang dah ada segmen rock jiwang. Tak heran la sebab masih dalam kelompok rock lagi. Niat ni cuma nak singgah kejap dengar radio tu. Mana tau kalau ada apa-apa yang aku boleh tolong ke. Tapi tiba-tiba aku dengar lagu dari Awi Rafael - Bila Aku Jatuh Cinta dan Alexa - Jangan Kau Lepas berkumandang.

Credit

Haih, mendidih sekejap. Macam mana boleh sesat pulak ni? Bukan aku pilih kasih, langsung tak terfikir sampai macam tu sekali. Cuma bagi aku, sebelum ataupun semasa, ketika dan bila kita mula bekerja dekat sesebuah tempat tu, kita kena tahu asal-usul dan serba sedikit fakta disitu. Macam mana lagu yang berbeza 'sentimental' boleh tersesat kat segmen yang semakin pupus?

Okey la, mungkin aku yang buta ataupun agak pekak dalam menilai sesebuah muzik. Tapi mengikut pengalaman, didikan dan tunjuk ajar DJ serta brader otai yang lain, pantang diorang kalau kita tak kaji siasat dulu sebelum siarkan sesebuah lagu. Masa tu orang sebaya aku cuma fokus kat Justin Bieber je, aku? Kena cari biodata Ronnie James Dio, Gary Moore meninggal dunia bila, kena tahu berapa ketul gitar yang Uli Jon Roth ada, macam mana Jeff Buckley mati, tahun bila Scorpions bersara, konsert Double Trouble kali terakhir dekat mana dan blablabla..

Jeff Buckley - Bekas pakwe aku.
Credit

Memanglah kerja ni datang dari minat aku sendiri. Tapi kalau benda yang kita suka ditukarkan kepada komitmen yang teramatlah penting, ingat tak berbuih ke mulut. Kalau pakai T-Shirt kumpulan rock tanpa tahu asal-usul pun para rockers akan marah tau. Mungkin bagi kita tu cuma sikit punya hal, tapi bagi diorang tak. Sebab tu aku pelik macam mana lagu yang aku mensen tadi boleh terlepas.

Bak kata Abang Ali Bakar (penganjur konsert rock terbesar suatu ketika dulu), bila dah ada bass, guitar, drum, vocal, lengkaplah satu kumpulan rock. Tapi hanya kerana wartawan zaman Pop Yeh Yeh tersilap bagi info, maka Pop Yeh Yeh terpisah dengan genre rock walaupun menggunakan basic instruments yang sama.

Berbalik pada kisah Awi Rafael dan Alexa tadi, mereka tetap rock. Dua-dua lagu tu syok je aku layan, tapi lagu-lagu mereka bukanlah level yang sesuai untuk memasuki segmen tu. Bayangkan dalam sehari ada 24jam, Segmen santai dan permintaan lagu lebih kurang 3-4jam sedangkan segmen rock hanya 2jam. Lagu-lagu Awi Rafael dan Alexa masih boleh masuk di setiap segmen yang lain (memandangkan lagu mereka masih hits) sedangkan lagu rock keras hanya boleh masuk di segmen rock sahaja.

Macam petang tadi, aku dengar ada lagu Slam - Gerimis Mengundang masuk segmen rock. Walaupun aku ni peminat tegar + kipas susah mati kumpulan diorang (err, dulu laa) tapi aku tak rasa lagu tu sesuai masuk dalam segmen tu. Jenis-jenis lagu rock je dah terbahagi kepada 217 jenis (atau lebih).

Credit

Mungkin sebab DJ yang sedia ada sekarang lebih kepada 'tangkap muat'. Dan kawan-kawan otai pun dah tak mengikuti radio tu membuatkan DJ baru agak leka dengan susunan muzik mereka sendiri. Haha sangat serius la entri aku ni. Bukan selalu aku bagi pendapat pasal muzik. Itupun pandangan aku taklah sehebat Cikgu Muzik.

#Teringat dulu lagu Chris Brown boleh masuk segmen rock, ikutkan hati memang marah tapi pecah perut kitorang (pendengar) gelakkan kesilapan yang disengajakan tu.


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
9 Comments

9 comments:

  1. Amboiii layan musik barat juga ye, geng la ena.. hehehhe

    ReplyDelete
  2. layan je dik..yang penting kita enjoy :)
    hahahaha...

    ReplyDelete
  3. pernah dengar sinar fm yg tetiba main lagu raya . habis jer lagu tuh , dj tu ketawa besar ... hahahaaa

    ReplyDelete
  4. senyum saje bace entri nie

    ReplyDelete
  5. memey byk bebel budak ni hehe tp gamba 1st seriyesly mcm anak tomok majuk....biasheee dia ni...

    ReplyDelete
  6. Wahh...leka akak membaca..byk pengetahuan Ihaa ttg muzik...akak masih xambik tahu..hehe

    ReplyDelete
  7. haha mungkin patut tukar je terus segmen tu...takyah lah nak rock2 sgt...

    ReplyDelete
  8. Sebenarnye dina tak berape paham entri ni sebab dina tak reti langsung bab bab musik ni. terngangaaa je dina baca hehehehe.

    #baidahwey, dina tau akak ni seorang yang giler mahir bab musik. TABIKK! :D

    ReplyDelete
  9. O.o
    Akak suka music, tapi hard rock tolak tepi..hehe..
    Tak paham sangat..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017