Latest!

Fadhali Friday 4: Bila Orang Sayang Kita

Assalamualaikum..


Maksud Fadhali Friday.

Bila orang sayang kita:

Hidup kita dipermudahkan → Segala urusan seharian kita akan berjalan dengan lancar sebab tak ada orang yang akan benci kita.

Hati lebih tenang → Tidak akan merasa susah hati untuk menghadapi setiap detik dan waktu serta tidak perlu memikirkan pandangan orang lain terhadap diri sendiri.

Ramai akan membantu → Percayalah, disaat memerlukan tanpa kita pinta akan ada orang-orang yang ringan tulang menghulurkan bantuan kepada kita.

Berfikiran lebih rasional → Kita akan berfikir lebih dari sekali dalam membuat sebarang keputusan bagi mengelak salah faham orang sekeliling.

Murah rezeki → Setiap amal kebaikan yang kita amalkan, pasti akan ada yang melihat walaupun seorang. Jangan risau, orang-orang yang melihat itu tidak akan pernah lupa pada kita. Mereka tergolong dalam kalangan orang yang tidak berkira dalam memberi sesuatu yang bermanfaat kepada kita.

Wajah berseri-seri → Tidak semestinya perlu memakai produk kecantikan. Wajah berseri secara semulajadi adalah datangnya dari hati. Wajah yang berseri akan menampakkan keikhlasan hati kita dalam menghadapi segala yang terlihat di mata kasar ini.

Terhindar dari sifat hasad dengki → Walaupun bukanlah seratus peratus tepat, tetapi ianya mampu mengelakkan sifat kita bertukar menjadi buruk apabila kita rasakan diri lebih disayangi dan dihargai terhadap orang-orang sekeliling terutama sekali insan tersayang.


Tapi macam mana nak buat orang sayang kita?

Niat → Apa yang kita buat sepanjang hidup, semestinya kita mempunyai matlamat dan impian tersendiri disertakan dengan niat. Pasang niat kearah kebaikan.

Contohnya, pagi ni pasang niat nak makan roti je walaupun ada bahan-bahan yang boleh digunakan untuk masak nasi lemak satu kawah. Tapi kita tak sampai hati nak susahkan isteri kita. Dek kerana nak merasa air tangan isteri, kita pun suruh dia buat roti disapukan dengan marjerin. Dapatlah jugak merasa cap jari tangan isteri.

Niat yang ikhlas akan buat orang secara automatik sayangkan kita walaupun bantuan kita tak seberapa.

Sedekah → Jalan paling mudah untuk disayangi. Tidak perlu memberi harta yang terlalu banyak, cukup sekadar niat hendak membantu. Tapi kalau mampu tak salah memberi, asal jangan riak. Walaupun mungkin tiada yang melihat kebaikan kita, Malaikat tetap akan mendoakan pada waktu pagi kepada si pemberi sedekah. Tak seronok ke kita bila Malaikat doakan untuk kita?

Apa yang pasti, balas setiap perbuatan kita tetap akan berlaku. Yakinlah akan ada manusia yang mengasihi kita tanpa disangka hanya kerana amal kebajikan kita.

Antara cara bersedekah melalui duit atau tanpa menggunakan duit:

-Derma surau/masjid.

-Pergi mana-mana pusat membeli-belah. Selalunya akan disediakan tabung derma.

-Zakat

-Membantu orang-orang yang sedang dalam kesusahan (dari segi tenaga mahupun kewangan).

-Senyum, jangan sombong sesama manusia.

-Doakan kesejahteraan saudara sesama Islam dan doa diberikan hidayah kepada yang bukan Islam.

-Memberi sumbangan pada si peminta derma di tepi jalan / kedai makan. Jangan rasa was-was, kalau mereka tipu, mereka yang akan mendapat balasan. Niat kita hendak membantu.

-Jangan kedekut berkongsi makanan bersama haiwan seperti kucing, burung, dan sebagainya.

-Menghantar SMS bantuan kepada pihak tertentu. Contohnya sekarang ni musim banjir. Boleh dermakan sikit kredit kepada nombor berkenaan.

-Menyebarkan ilmu fardu/kifayah yang dimiliki.

Berbudi bahasa → Walau rapat macam mana sekalipun kita dengan seseorang, elakkan dari bertutur sesuatu yang kurang menyenangkan. Sentiasa berfikir sebelum mengatakannya walaupun hanya sekadar untuk bergurau.

Bak kata Imam Ghazali, LIDAH MANUSIA adalah yang paling tajam di dunia ini. Dan bersabda Rasulullah SAW: "Amal yang paling dicintai Allah SWT adalah menjaga lisan." -Hadis Riwayat Baihaqi.

Ingatlah bahawa bila kita menyakiti hati sesama manusia, tidak akan ada cara lain seperti solat taubat nasuha atau lain-lain untuk memohon keampunan selain meminta maaf dari insan yang kita sakiti itu.

Memahami → Jadilah pendengar yang baik. Kalau orang sekeliling kita ada masalah, cuba menjadi pendengar yang baik. Andai seseorang itu memerlukan pendapat dari kita, beri pandangan seeloknya dengan berhemah. Jangan terus membebel secara melulu.

Misalnya, seorang kawan rapat beritahu masalah percintaannya.

Perempuan Jelita: Aku ada masalah dengan pakwe aku.

Gadis Ranggi: Apa masalahnya.

Perempuan Jelita: *Pot pet pot pet sambil menangis* haa macam tulah ceritanya. Pendapat kau?

Gadis Ranggi: Aku bukanlah orang baik, tapi aku cadangkan kau doa setiap kali solat untuk minta petunjuk. Lebih afdal solat hajat dan solat istikharah. *dan gadis ranggi pun meneruskan nasihatnya sepanjang 83 perenggan.*

Perempuan Jelita: Oh macam tu rupanya, terima kasih babe! Sayang kau.

Apa yang penting kerjasama, menegur dengan cara profesional tanpa menghina.

Takkan ada manusia yang tidak akan dibenci manusia. Sedangkan baginda kita pun pernah dihina, dikeji apatah lagi dibenci. Asalkan kita jadi yang terbaik. Kalau ada yang membenci, itu terpulang pada dia. Doakan moga dilembutkan hati si pembenci agar tiada perasaan hasad dengki dan lain-lain.

P/s: "Hadiah" untuk followers sebab aku dah setahun lebih tak aktif blog. Selamat membaca esei. :P


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
4 Comments

4 comments:

  1. tq iha.. perkongsian yang bagus sekali.. lama tak nampak Iha.. tapi teman masih ingat tau blogger bernama iha zaliza.. hee.. budak bebel byk buat bising..

    ReplyDelete
  2. Thank you darling.. entry yang dirindui darimu.. hehe.. :D
    Perkongsian yang awesome. *Thumbs up

    ReplyDelete
  3. thank you atas perkongsian yang menraik :D

    ReplyDelete
  4. Wardah ada juga hafal ayat ni :) amal baca 3x selepas solat ^^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017