Latest!

Lifes: 5+2 Negara Yang Aku Nak Pergi

Assalamualaikum..


Credit

Walaupun aku mempunyai sifat yang tak suka berjalan-jalan malah kadang-kadang cuma pergi bercuti ke tempat yang taklah jauh mana, tapi ianya bukanlah suatu alasan untuk aku berangan ala-ala Mak Jemah Mat Jenin dalam memasang impian pergi melancong ke negara yang diingini. Selama ni, cuma ada 2 negara je yang aku nak pergi, tapi sekarang dah bertambah 3 negara lagi. Tahu tak negara apa?

1. Arab Saudi


Credit

Sebelum kita nak berangan pergi bercuti ke mana-mana negara, sebagai seorang muslim kita WAJIB menunaikan haji bagi yang dah berkemampuan. Bagi aku, walaupun aku sakit ke apa ke. kalau dah ada duit, In Shaa Allah aku memang nak ke sana. Benda baik mesti dipermudahkan. :) Lepas tu barulah boleh fikir nak pergi ke mana pulak. Afrika selatan ke, Somalia ke, kalau tak cukup duit boleh pergi yang dekat sikit macam Itali ke, Jerman ke, eh?

2. India


Credit

Untuk pengetahuan korang, India merupakan negara yang tak pernah aku fikir untuk dilawati. Terus terang cakap memang India bukan negara yang aku nak pergi sepanjang aku hidup. Tapi sekarang negara yang ada Taj Mahal ni dah jadi antara negara paling penting untuk aku pergi. Kenapa? Panjang ceritanya. Dah sampai masa, nanti aku akan cerita sampai korang hantar virus kat blog aku sebab bosan asyik cerita benda yang sama je. :P

P/s: Gigih aku pasang lagu hindustan masa taip entri ni. Waktu 12 tengah malam pulak tu. Sumpah feel habis. xD

3. Jepun


Istana di kampung bekas bakal suami aku, LOL.
Credit

Masa aku lupa daratan dulu, Jepun adalah negara PERTAMA dan WAJIB untuk aku pergi. Walaupun dah bukan jadi negara pertama yang aku nak pergi, tapi masih jadi antara negara yang aku nak pergi. Err korang faham ke tak ni?

Hari-hari aku asyik baca semua perkara pasal Jepun. Sebab tu exam aku banyak fail sebab suka baca benda yang tak masuk espiyem, HAHA. Tapikan, masa piyemar dulu, subjek yang paling tinggi score adalah sejarah sebab dalam sejarah ada cerita pasal pendudukan orang Jepun kat Tanah Melayu. Senang cakap cerita, lagu, agama, politik, bahasa Jepun, dan semua pasal Jepun aku ambil tahu.

Tapi sekarang 99.9% pasal Jepun aku dah lupa. HAHAHA. xD

4. Perancis


Credit

Boleh dikatakan baru je lagi aku minat tengok tempat-tempat kat Perancis ni. Asalnya aku minat sebab masa kecik dulu aku selalu kena bahan dengan family sebab tak boleh sebut R. Sekarang tak terasa dah sebab aku ada geng Lisa Surihani. Jadi masa tu family aku cakap jangan rasa malu, sebab aku mesti boleh cakap bahasa Perancis. Lepas tu, baru-baru ni aku ada cuba satu kuiz. Kuiz tu nak test bahasa apa yang sesuai untuk kita pelajari. Bila dah cuba jawab kuiz tu dengan skema dan jujurnya, akhirnya aku dapat jawapan suruh belajar bahasa Perancis. So sekarang ni aku masih berjinak-jinak belajar sambil makan croissant. :D

5. Australia


Credit

Dulu Australia tak pernah ada dalam list aku untuk pergi melancong. Tapi sekarang rasa macam best pulak kalau dapat ke sana. Pemandangan cantik kot! Lepas tu kat sana boleh jumpa ramai orang Islam. Lepas tu lagi dapat jumpa Pak Kang dan Mak Ko. Lepas lepas lepas tu lagi, kat sana siap ada Persatuan untuk penyakit Osteogenesis Imperfecta pulak tu! Gila tak eksaited. Jadi rasa macam banyak sebab pulak untuk ke Austghaliya tu. :D

1:29AM, 23/2/2015:

Aku berubah fikiran untuk tambah 2 lagi negara yang ingin dilawati. Kikiki..

6. Sepanyol


Credit

Mungkin sebab pengaruh telenovela + lagu rock dari Sepanyol membuatkan aku agak tertarik nak ke sana. Lagipun kat Sepanyol ada sejarah Islam, mesti tambah menarik untuk dikunjungi kan. Err tapi sekarang ada la 10% je kot keinginan nak ke Espana ni, huahaha.. xD

7. Dubai (Emiriah Arab Bersatu)










Semua gambar Dubai kat atas ni Sendirian Berhad punya ye, bukan dari Google. Err tapi bukan aku la yang ambik, Orang lain yang tolong snap atas permintaan aku. Sampai menangis-nangis aku tau sebab kempunan nak tengok kecantikan kat sana, over sangat. Harap aku dapat la pergi sana sebab bila tengok kat dalam video call pun nampak indah sangat. Waktu malam terserlah dengan kemodenan kota tersebut. Waktu siang pulak sentiasa bersih. Memang susah nak cari sampah kat tepi jalan.

Ok tak tempat-tempat yang aku nak pergi ni? Cakap je lebih, entah-entah satu pun tak dapat nak pergi kot. Lagipun Zoo Negara pun aku tak lepas lagi, HAHAHAHA. Semoga satu hari nanti aku dikurniakan kesihatan yang baik dan ada rezeki untuk ke seloroh donia, Aamiin.

P/s: Kalau korang dah pernah pergi ke negara yang aku senaraikan kat atas ni, sudi-sudikanlah untuk berkongsi pengalaman dengan aku ye. Untuk yang tak pernah pergi mana-mana dan senasib dengan aku, cuba ceritakan impian korang pulak nak melancong ke negara mana.

P/s II: Agak-agak kalau aku buat entri belajar bahasa-bahasa yang aku tahu (takdelah fasih tapi bolehlah sikit-sikit) korang okey ke? Boleh terima?


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
5 Comments

5 comments:

  1. Bestnyaaa kalau dpt pegi semua negara2 tuu..:-)

    ReplyDelete
  2. Wuuu. I love Japan too! It has been in my travel wishlist for quite some time. Nice blog you have here :)

    ReplyDelete
  3. hehe. saya no 1.3. dan 7. Taj Mahal pon best jugak.

    ReplyDelete
  4. No 1 dan no.3 tu sama lah kiter.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017