Tutorial: Cara Nak Tukar Alamat Emel di Blog (Copy Paste)

By iha - 7/06/2012 04:28:00 PM

Assalamualaikum/Salam Sejahtera..

Tutorial kali ni bukan aku sebagai tenaga pengajar korang semua, kali ni aku beri peluang pada member yang lain pulak mengajar (padahal tak nak mengaku curi entry orang). Idea ni datang bila member kepada member aku tanya macam mana nak tukar emel lain kat blog beliau. Aku pun bukan tahu sebab tak pernah terfikir nak tukar emel. Nak tak nak aku TERpaksa mintak TOLONGGGG kat member-member lain yang tahu tentang ni.



So, apakata kali ni kita semua belajar sama-sama. Aku pun baru nak baca ni. Lagipun tutorial ni jugak boleh dimanfaatkan kalau kita TERlupa password emel kita sendiri. Jadi tanpa membebel panjang dan tak tentu hala lagi, aku akan copy paste tutorial dari beberapa saudara/saudari yang aku jumpa di Google (Semata-mata nak panjangkan entry aku kali ni). Credit to IJAL and SBK. (Ambik dua tutorials je rupanya)

From Ijal Maza


Korang tau kan google dah nak tutop blog yang sign in dengan alamat email selain dari gmail.
So ape perasaan korang takot, kecut n ape2 je.
Hahaha
ni aku dah tunjukkn cara2 nak tukar alamat email, tapi aku pun tak tukar lagi,
coz aku gune enpon je nak online ni.
Tapi kalau nak daftar kena pakai komputer.

So kalau korang masih tak tahu cara nak tukar alamat email boleh la korang bace kat bawah ni.

1.masuk ke google

2.pergi ke gmail

3.pas tu tekan daftar

4.isi form tu kasi abis dan tekan daftar

5.dah siap!! log in ke blogger

6.pergi ke dashboard

7.pergi ke my account

8.cari Personal Settings
Security

9.pas tu tekan change email

10.pas tu teros masukkan alamat email google yang baru dibuat tadi

11.terus tekan save

ok siap.




From Kay SBK


1. Create akaun gmail
Mula-mula, create akaun gmail dulu. Kalau dah ada, ikuti langkah seterusnya.

2. Sign in blog macam biasa ( guna email yahoo -contohnya ). Pergi Settings >Permissions > klik Add Authors > Masukkan email gmail > klik Invite.

3. Login akaun gmail > ada email jemputan > klik link untuk pengesahanAda notis "To join this blog as an author, accept the invitation by signing in with your Google Account here". Jangan takut, klik saja ‘here‘ dan kita akan dibawa memasuki dashboard blog tersebut.

4. Logout dari akaun gmail tersebut dan login pula menggunakan email yang mula-mula ( yahoo )

5. Pergi kat Settings > Permissions >ada nickname dan email yang baru kita add tadi sebagai author. Klikgrant admin privileges.

6. Nickname lama dan email lama boleh di remove, Sekarang blog tersebut menggunakan akaun gmail sepenuhnya.

Kalau ada 3-4 blog lain, ulanglah langkah di atas sehingga kesemua blog berkumpul di bawah satu username sahaja.


Korang cubalah dulu. Buat masa ni aku belum dan tak nak cuba lagi sebab aku MALAS dan masih sayang kat nama emel aku yang pelik ni. Nanti aku ajar Turtle Real (tutorial) yang lain pulak.Selamat Mencuba!

  • Share:

You Might Also Like

2 Geng Banyak Bebel

  1. tutorial nie bagus utk masa depan klu ada kes..tp sekarang rasa tak perlu tukar kot..sebab email pon dah ok kot..pelik jugak alamat email seribupilihan nie..huhu

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. saya dah try yang tutorial akak Kay SBK. Alhamdulillah. menjadi. mintak share yee. :)

    ReplyDelete