Latest!

Lifes: Perempuan Boleh Hidup Ke Tanpa Alat Solek?

Assalamualaikum..

TERpanjang pulak entri kali ni.. mungkin lepas gian sebab TERpaksa batalkan temujanji dengan doktor petang tadi.. bulan ni je dah dua kali aku TERpaksa cancel appoinment, huhu.. okey nak tukar topik, kalau rasa sanggup nak baca entri yang panjang ni silakan..

Kisah aku dengan barangan mekap:


Masa umur 5 tahun dulu, aku teringin sangat nak pakai gincu AVON mak. Bila mintak kat mak yang aku nak pakai gincu beliau, mak pun bagi dan tolong pakaikan. Tapi sekali je la, kalau mintak lagi memang dapat penyepak la kan. Mak pun bukan suka pakai lipstick, cuma ada barangan asas je. Jadi aku dididik untuk tidak terlalu meminati dengan benda-benda macam ni..

Bila umur dah nak masuk anak dara (13 tahun), mak saudara bagi aku lip gloss warna merah jambu. Seronok bukan main aku masa tu. Beberapa jam lepas dapat lip gloss, aku kena demam campak teruk. Bila dah ok baru aku curi-curi pakai waktu malam sambil tengok muka depan cermin. Aku yakin hantu pun tak berani nak kacau aku yang nampak macam keturunan hantu jugak waktu tu akibat lip gloss tebal..

Mulut hiasan semata-mata. Geli pulak aku tengok dekat-dekat ni.. (ಊ╰)

Disebabkan takde alat solek yang lain, aku gunakan marker warna hitam untuk ganti celak dan guna lip gloss tu untuk gantikan blusher. Semua ni aku akan buat waktu malam bila semua orang dah tidur. Aku bukan seorang yang berkeyakinan tinggi. Benda yang baik pun kadang-kadang aku malu nak tunjukkan pada orang lain. Hanya adik lelaki aku sorang je yang tau aktiviti tak bertauliah akak dia, hehe..

Bila dah masuk 17 tahun, saja mintak tolong akak aku mekapkan masa pagi raya. Tapi disebabkan aku tak selesa a.k.a janggal, aku edit sikit-sikit sebelum pergi rumah sedara. Balik je rumah, aku terus tanggalkan mekap tu, dah tak tahan.. tiba-tiba aku tengok muka aku lama-lama sebab cantik sangat. Bila fikir-fikir balik, tak pakai mekap pun takpe, Allah kurniakan kesempurnaan kat wajah aku. Muka aku takde kekurangan pun.

Cer bayangkan kalau muka aku macam ni, muehehe..

 Mata warna biru (sebab sakit)
 Hidung tak mancung tapi sesuai dengan muka debab macam aku ni
 Warna bibir aku tak gelap sebab suka gigit sampai luka, hehe..
 Bulu mata aku lebat, siap gugur masuk dalam mata je kerjanya
 Kening aku tersusun walaupun lebat dan selalu gugur jugak
 Pipi aku senang blushing kalau orang sakat
 Tambah lagi satu aku ada lesung pipit
 Dan satu lagi susah tumbuh jerawat

Jadi apa lagi yang aku tak puas hati? (•̪●)?

Kali terakhir aku gunakan alat solek dengan berhemahnya pada 27 Januari lepas bersamaan hari bahagia akak aku. Tak tebal tapi masih tak selesa. Aku kena pakai atas desakan kawan-kawan, saudara-mara dan jiran-jiran yang kata tak pernah tengok aku pakai mekap. Haih..

Bila pakai tu, aku rasa keyakinan diri makin kurang, celak ok ke, bulu mata ni lentik sangat ke, bibir aku warna apa sekarang. Memang tak selesa la senang cakap, aku ada guilty pleasure terhadap solekan. Bila pakai mesti rasa macam menyesal dan bersalah.

Tapi respon yang aku terima sebaliknya, jiran-jiran semua terkejut dengan penampilan aku. Tak henti-henti puji aku. Walhal bila tengok dalam album gambar macam makin buruk je, serius tak tipu yang aku nampak buruk. Sepupu lelaki boleh berhenti kejap dan berdiri depan aku lebih dari 5 minit sambil cakap "Wow lawanya." ang gila ka?

Masa hari kejadian, mungkin muka aku macam kat sebelah kanan, bukan sebelah kiri..

Tak lama lepas tu kawan baik aku pun datang, selalunya aku cuma cium tangan dia je. Ni dia tiba-tiba laga pipi dengan aku. Bapak saudara yang aku tak rapat pun masa tengok aku terus cakap elok-elok dan cium pipi aku. Erks?! Lepas dia cium tu aku terus fobia dan takut..

Kali ni aku bertekad, aku takkan pakai alat solek KECUALI atas sebab-sebab tertentu yang SANGAT MUSTAHAK sahaja.

Kesimpulannya, perempuan memang dikaitkan dengan kecantikan, itu lumrah dan fitrah. Cuma kalau boleh biarlah berpada-pada. Aku yakin, lelaki tak suka perempuan mekap tebal dan mereka lebih suka awek yang natural beauty. Perempuan kalau tak mekap takpe asalkan penampilan dia kemas. Itu pandangan orang lelaki sebenarnya terhadap kita. Betul tak mamat macho sekalian? Jangan ada yang terasa pulak ye.. kadang-kadang kita tak sedar yang selama ni untuk siapa kita berhias. Teguran untuk diri sendiri jugak ni..

Perempuan boleh hidup ke tanpa alat solek? Nak tanya pendapat kaum hawa pulak.. (≧◡≦)


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
12 Comments

12 comments:

  1. hehehe x pe .. x bermekap pon cantik .. natural gitu :)

    ReplyDelete
  2. wow! bahayanya kalau pakai make-up. nasiblah kita ni bukan orang yang jenis tak bermekap :) tapi, muka kita berjerawat. sadis sungguh.

    ReplyDelete
  3. Salam, mesti comel bermake-up sampai jiran puji... mewarna ni mmg best :)

    ReplyDelete
  4. akak suka iha menulis. akak baca mesti sengih sorang2. kalau ade gambo langung berhambur gelak akak. aishh haha iha iha. comell. nk kisshh jugakk :PPPP

    *akak pn xsuke mekap, main2 mekap suke la, tp kalo xdek geng xbes.. brg mekap? haremm nak hade.. hewheww ~

    ReplyDelete
  5. wah...tak tau nak komen apa...hehehe....tapi kalau wa mmg lebih suka makeup yg natural...

    ReplyDelete
  6. ermmm... harus ada make up untuk cover mata yang bengkak...wakakakaka...

    ReplyDelete
  7. boleh jer Iha..akak pun tak suka guna make up..huh,,sehati sejiwa..baru jer akak post pasal make up ni..harhar...ada jodoh dgn Iha..mantap...

    ReplyDelete
  8. setuju sgt dengan pendapat iha...kadang2 makeup tebal2 ni buat kita xselesa kan, kejap2 tgok cermin, takot tercomot sana lah sini lah kan, baek makeup natural xpun xpyh makeup langsung lg senang kan..heee :)

    ReplyDelete
  9. salam ihazaliza :)

    entry yg menarik..ayie suka baca...

    perempuan mana yang x ada niat nak pakai alat solek kan..cuma samaada kerap atau sekali sekala...:)

    ReplyDelete
  10. kalau keluar oleskan sikit mekap..mcm eyeliner ke lipbalm..berhias sekadar ja..jgn melampau..jgn selekeh sngt..hehe.

    ReplyDelete
  11. barg makeup wani , bedak je , hehe .. Tak mint bnd-ii lain

    ReplyDelete
  12. jujur...nini pun kureng mekap mekap ni...hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017