Latest!

Fadhali Friday 3: Perlukah Aku Beritahu Keluarga Bahawa Aku Sudah Memeluk Islam?

Assalamualaikum..

Entri ketiga dalam Fadhali Friday, bismillah..


DOA MEMOHON KEMUDAHAN

اللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً
Allahumma laa sahla illa maa ja’altahu sahlaa, wa anta taj’alul hazna idza syi’ta sahlaa
"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali yang Engkau buat mudah. Dan engkau menjadikan kesedihan (kesulitan), jika Engkau kehendaki pasti akan menjadi mudah"

DOA DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN

رَبَّنَا ءَاتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
Robbanaa aatinaa minladunka rohmataw wahayya lanaa min amrinaa rosyada
“Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)”. (Q.S. Al-kahfi : 10)


Tajuk entri agak panjang pulak kali ni. Tapi entri ni mungkin tak panjang, sekadar nak memberikan sedikit pendapat yang tak seberapa dari aku.

Sebelum tu, meh sama-sama baca Surah Al-Kahfi dan fahami khasiatnya pada surah tersebut.

Kelmarin, aku dapat tahu yang kita dah ada saudara baru (mualaf). Alhamdulillah.. memang aku terlebih eksaited + siap bagi ucapan tahniah lagi pada beliau. Yelah bak kata ustaz aku masa tingkatan 3 dulu, bukan  semua non-muslims dapat hidayah.


Tapi macam yang sedia maklum, keluarga kandung saudara kita ni tak tahu-menahu yang dia dah memeluk agama Islam. Simpati jugak rasanya, nak bagi pendapat dan pandangan tak berani sebab berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya.

Jadi aku cuba cari balik link kisah seorang mualaf yang aku sangat respek dengan beliau. Siap sanggup cari blog dan FB dia lagi. Kepada saudari A, sila baca link yang telah disediakan dibawah. Moga ianya serba-sedikit membantu masalah anda. :)

Siapa Tuhan Saya? - Sandy Nur Farah Syakirah



Jadi dikesempatan ini aku nak bertanya pada korang semua, ada sesiapa yang sudi membantu masalah
Cik A ini? Mungkin korang juga ada pengalaman berkaitan dengan topik ni. Aku harap kita mampu memberi sokongan moral yang jitu kepada beliau.. :)


Mulut besar macam Pac Man, Kalau sudi silalah komen :D

Comments
8 Comments

8 comments:

  1. oo... sy un ada kawan satu kolej y berminat ngn islam.. tapi parents dia x kasi... sedih gax la.. dia amat berminat ngn islam.. belajar islam tapi parents dia xkasi.. tapi jelas la minat diaa pada islam.. smga Allah beri jalan utknya... sama2 lah kita brdoa.. :)

    Kisah kedua.. ayah kawan saya dia peluk islam sblm khwn.. mula2 parents dia dpt tau.. marah gax tapi setelah dpt baby.. ibu bapa lelaki tu dpt terima :) sbb anak2 dia selalu melawat mak diaa.. alhamdulillah ^_^

    ReplyDelete
  2. Yusuf Islam/cat stevens punya sora bestt

    ReplyDelete
  3. Ada yang boleh terima...tp kebanyakkannya menentang habis habisann...

    IHAAA...i miss youuu!!!

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah da ada saudara baru

    kebanyakkan kes yang akak dengar ramai keluarga mulanya menentang..
    ada juga yang pasrah dan terima penghijrahan ahli keluarga diaorang..*Syukurlah..
    nak tak nak mualaf tu kena berusaha la utk terangkan pada famili dia..walaupun dah berbza agama,keluarga tetap keluarga..
    huhu..
    akak tak tahu nak cakap apa cuma mampu doakan dari jauh moga2 keluarga dia dapat terima ..inshaaAllah :)

    ReplyDelete
  5. rasanya yg terbaik lepas dah bagitau kena tinggal berjauhan dulu dgn ahli keluarga...biar mereka cool down dulu...satu hari nanti mesti diorg boleh terima....

    ReplyDelete
  6. huhu.. akak xpernah berhadapan plak.. xpe ckp kt dia, take time utk bgtahu.. pilih ms yg sesuai.. dn pendekatan yg sesuai dgn keluarga.. dia lbh mengenali keluarganya. selebihnya serahlah pd Allah. moga Allah mudahkan..

    ReplyDelete
  7. join segmen dan follow sini. nice entry :)

    http://ainmahsuri.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. semoga keluarga dia dapat menerima..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Iha Zaliza © 2010-2017